Distribuito il numero quattro del mese di aprile 2002 di LADINS dal FRIÛL

Sommario del numero

Periodic-mensîl di informazion e culture sul cont de minorance celtiche
dai Ladins de Furlanie. Edizion de associazion culturâl "Friûl tal Nord"
Somari dal numar cuatri dal mês di avrîl 2002

Pag.1 - Chê disference tra stât e nazion
L'editoriâl al cjape la dade de ricorince dai 3 di avrîl, "Fieste nazionâl dal Friûl". In chê dì alì justeapont, tal lontan 1077, l'Imperadôr Indrì IV al conferì al Patriarcje di Acuilee, Sigjeart, il titul di Duche dal Friûl, zontant cussì al podê eclesiastic ancje chel civîl-aministratîf. Di fat al nasseve il Stât libar de Patrie dal Friûl, ch'al durarà fintremai ai 3 di utubar dal 1420, cuanche la nestre regjon e vignì ocupade dai soldâts de Republiche di Vignesie.
Pag.2 - Provis tecnichis di furlan a scuele
L'articul al presente i aspiets e lis iniziativis che la Regjon, sore il dut par mert da l'assessôr a la culture Lissandre Guerra, e sta puartant indenant, in colaborazion cu l'Universitât di Udin, par rindi pussibil l'insegnament dal furlan tes scuelis il mês di setembar cu ven, cuant ch'al vignarà inviât il gnûf an scuelastic 2002/2003.
Pag.3 - Mandi Riedo, scritôr e furlanist cence avuâi
Tal articul e ven memoreade la figure e l'opare dal scritôr furlan Riedo Puppo, muart ai 12 di març stât. Clamât il cjantôr dal Friûl, al jere un profont cognossidôr de culture, de storie e des tradizions dal Friûl. Al à vût scrit plusôrs libris e colaborât par dibot cuarant'agns cul setemanâl diocesan "La Vite Catoliche".
Pag.4 - La pagjine 4 e cjape dentri doi articui: tal prin e ven memoreade la figure e l'opare di bons. Pascuâl Guion, muart ai 25 di fevrar stât. Plevan des frazions di Savogne, bons. Guion al à scombatût dute la sô esistence pe valorizazion de lenghe e de culture slovene tes Vals de Slavie Furlane. Il secont articul al trate de crise che sta interessant la "Manifature di Glemone", dulà che 30 operaris a restaran cence lavôr.
Pag.5 - E je la pagjine dediade a Josef Marchèt, chest an memoreât pal centenari de sô nassince. Dal innomenât furlanist al ven proponût un saç dulà che si conte cemût che si è metût adun il Patriarcjât di Acuilee, rigjavât dal volum "Friuli. Uomini e tempi".
Pag.6 - Te pagjine dediade 'es Tieris Ladinis e ven publicade une letare dal dr. Hans Goebl, docent alì dal Institût di Romanistiche da l'Universitât di Salzbueg (Austrie), dulà ch'al sclarìs il significât dal concet di "unitarietât ladine".
Pag.7 - Te pagjine 7, la pagjine dediade a la culture, si fâs la recension dal volum "Tajament. Inmaginis e aponts sul re dai flums alpins", di Benito Miotti, publicât par cure des provinciis di Udin e Pordenon. Il libri al è justeapont dediât al Tajament, il flum simbul de nestre tiere, dulà che si son spieladis la vite, la storie e lis tradizions de int furlane , dilunc fûr di For di 'Sore a Latisane.
Pag.8 - La pagjine dediade ai libris furlans cheste volte e presente "Rosis di blaudìn", dal diretôr di "Ladins dal Friûl" Renzo Balzan. Il libri, publicât da l'Union scritôrs furlans tal 2001, al cjape dentri cinc contis zà premiadis tal concors leterari "Glemone. îr, vuê e doman" tal 1998.

Sommario del numero quattro del mese di aprile 2002

Pag.1 - Quella differenza tra stato e nazione
L'editoriale prende lo spunto dalla ricorrenza del 3 aprile, "Festa nazionale del Friuli". In questa giornata per l'appunto, nel lontano 1077, l'Imperatore Federico IV conferì al Patriarca di Aquileia, Sigeardo, il titolo di Duca del Friuli, aggiungendo così al potere ecclesiastico anche quello civile-amministrativo. Di fatto veniva creato lo Stato libero della Patria del Friuli, che preserverà la propria autonomia fino al 3 ottobre 1420, quando la nostra regione venne occupata dagli armati della Repubblica di Venezia.
Pag.2 - Prove tecniche di friulano a scuola
L'articolo presenta gli aspetti e le iniziative che la Regione, soprattutto per merito dell'assessore alla cultura Alessadra Guerra, sta predisponendo, in collaborazione con l'Università di Udine, per rendere possibile l'insegnamento del friulano nelle scuole il prossimo mese di settembre, quando avrà inizio il nuovo anno scolastico 2002/2003.
Pag.3 - Mandi Riedo, scrittore e friulanista impareggiabile
Nell'articolo viene ricordata la figura e l'opera dello scrittore friulano Riedo Puppo, morto lo scorso 12 marzo. Soprannominato il cantore del Friuli, era un profondo conoscitore della cultura, della storia e delle tradizioni di questa regione. 'E autore di numerosi libri di successo ed ha collaborato per quasi quarant'anni anni con il settimanale diocesano "La Vita Cattolica".
Pag.4 - La pagina 4 propone due articoli: nel primo viene ricordata la figura e l'opera di mons. Pasquale Guion, morto lo scorso 25 febbraio. Parroco delle frazioni montane di Savogna, mons. Guion a speso la sua vita pe la valorizzazione della lingua e della cultura slovena della Valli della Slavia Friulana. Il secondo articolo esamina la crisi che sta interessando la "Manifattura di Gemona", dove hanno perso il proprio posto di lavoro trenta operai.
Pag.5 - 'E la pagina dedicata a Giuseppe Marchetti, quest'anno ricordato pel centenario dalla sua nascita. Del noto friulanista viene proposto un saggio dove si racconta come si è giunti alla formazione del Patriarcato di Aquileia, estrapolato dal volume "Friuli. Uomini e tempi".
Pag.6 - Nella pagina dedicata alle "Terre Ladine" viene pubblicata una lettera del dr. Hans Goebl, docente presso l'Istituto di Romanistica dell'Università di Salisburgo (Austria), dove si chiarisce il significato del concetto di "unitarietà ladina".
Pag.7 - Nella pagina 7, la pagina dedicata alla cultura, si trova la recensione del volume "Tagliamento. Immagini ed appunti sul re dei fiumi alpini", di Benito Miotti, pubblicato a cura delle provincie di Udine e Pordenone. Il libro è per l'appunto dedicato al Tagliamento, un fiume simbolo per la nostra terra, dove si sono rispecchiate la vita, la storia e le tradizioni della gente friulana, lungo tutto il suo tratto da Forni di Sopra a Latisana.
pag.8 - La pagina dedicata ai libri friulani in questo numero presenta "Rosis di blaudin", del direttore di "Ladins dal Friûl" Renzo Balzan. Il libro, pubblicato da L'Unione degli scrittori friulani nel 2001, raccoglie cinque racconti già premiati nel concorso letterario "Gemona: ieri, oggi e domani" nel 1998.

"Ladins dal Friûl" si lu cjate publicât par intîr sul sît:
www.officepoint.it/ladins

"Ladins dal Friûl" lo si trova publicato in versione integrale sul sito: www.officepoint.it/ladins

www.officepoint.it/ladins



< Torna alla pagina di marzo