Dignitât da int di mont simpri plui pescjade
(Celestino Vezzi)

L’ultime leç regjonâl in cont ai foncs a mostre inmò une volte, s’a coventave, la considerazion ch’ai an in chei ambients pa int ch’a vîf e a lavore in mont. Invesse di proviodi un permes di racolte di foncs permanent e a gratis par chei che ogni dì ai tegnin vierte la puarte di cjase tai paîs di mont, la regjon à pensât ben di alçâ il preisi dal permès giontant encje, par cui che nol proviedeve in timp a rinovâ chel vecjo, il superament di un esam orâl. La int di mont a à pierdût alc e a à guadagnât un laç in plui che no la jude a vivi miôr. Nol è che un permès di cjapâ su foncs slargjât a ducj chei ch’ai vîf in mont al ves risolt i tancj problemas ch’ai son sul breâr, ma al è in ogni mût un segnâl di poucje cunsiderazion.
A vûl dî che no ven inmò capide l’impuartance da presince da int sul teritori. Un timp buine part dai boscs a ere di proprietât das frazions, o “delle ville”; la int a gjestive bessole chei ch’ai ere i cussì clamâts “usi civici” o “beni frazionali”. Cul timp, cun manôvras plui o mancul coretas, dibot dut chest patrimoni frazionâl al è passât di proprietât comunâl gjavant cussì a int il podei di gjestion e di aministrazion di un ben ch’al ere dome sò. Cheste operazion però no è lade in puart dapardut e in certs paîs o regjons an tignût ta forme origjinal chescj bens e in ore di voi ai continuin a gjiestî l’impuartant risorse. A titul di esempli podin cjapâ las famôsas “regole” che si cjàtin subit di là dal nosti confin, tal Venit, ta province di Belun; cheste int a à savût e volût tignî ben salde la sô proprietât che in tancj câs a davente encje mutîf di redit a vantaç da frazion. Ta proprietât “delle regole” a è facoltât dai proprietaris decidi cuant, dulà e cemût cjapâ su, par esempli, i foncs metint davant di dut e di ducj i intares da int che a vîf ta chel teritori. Achi da nou oltri che vei pierdude la gjestion das proprietâts frazionâls no vin cumò nencje la pussibilitât di lâ a foncs (se no pajant, sul nosti, un frac di bêçs) tal bosc che i vin daûr di cjase. Inmò une volte i vin pierdût alc e in cheste ocasion forsi al ere il câs che i comuns (cunsiderât che i elets ai son int da noste) ai cjapàs posizion in maniere fuarte e convinte cuintre cheste nove leç che a no jude in nissune maniere la int ch’a vîf in mont. Al pâr cuâsi che al sêti in vôre un tentatîf di stufâ pouc a la volte la int di mont par obleâle a sielgi di imbrucjâ la strade viers la basse. Infatis s’i nin a cjalâ encje aitis aspiets al ven da pensâ. In diviers paîs da Cjargne (Giui, Misincinis, Divilin, Raviei, Verzegnis, Davâr, Enemonç e vie indavant) son stâts cjatâts sot da cjere reperts archeologjics di une certe impuartance che ai judin a sclarî las ideas su pa storie di cheste noste realtât. Eisal pussibil che ducj chescj reperts noi pòdino cjatâ cuartîr a cassù in Cjargne e no tai “Musei” sbarniçâts jù pal Friûl? Une volte ai veve la scûse che cassù no ‘nd’ere un “Museo” in grât di podei logiâ chescj reperts, ma cumò che i vin il Museu di Giui in teorie chest probleme al dovarès jessi superât. Invesse no! In Cjargne si ven a toli, ma a si stente a tornâ a puartâ. Al ven simpri tirât in bal il probleme “della sicurezza”; ma i sin ta jete dal computer, da alte tecnologje, dal om su Marte...e no rivìn a puartâ la sigurece encje a cassù tai nostis paîs?
Stesse roube a suceit cul grant patrimoni artistic presint tas nostas gleisias; i lâris, dispès su comission, ai stan fasint man basse di chestas testemoneanças dai nostis vons. Tocje di fâ alc e alore a si sint a dî encje in cheste ocasion che a cassù da nou a mancje la sigurece e cuindi al sares util puartâ al sigûr (in jù!?!?) i tocs origjinâi e fâ las copias da meti tas nostas gleisias. La copie no à il stes savôr dal origjinal: daûr dal valôr artistic a esist encje un valôr sentimentâl, di fêde e di religjon che noj pos no jessi cunsiderâts. Chei Sants, chês Madonas jù sintìn nostis!
Pussibil che dut al veibi di lâ in jù e che no si cjâti cualchi franc par fâ il viaç contrari ven a jessi puartâ “la sigurece” encje tai nostis paîs? Mancul mâl che las cjasas vecjas e las vecjas pleifs a son masse grandas sidinò di sigûr che cualchidun al cjatares il mût di tirâ in jù encje lôr...
Tocje di stâ atents tal acetâ o gjustificâ chest mût di operâ sul nosti teritori parceche une volte che la roube a cjape cheste plèe, une volte che il nosti patrimoni al cjape il troi pa basse, une volte che i vin det di sì... i vin finît.
Ce vantaç âe vût la Cjargne da roubarie das âgas, in vôre da agns baste viodi il Tàament, par produsi energje eletriche da “puartâ” encje fûr di regjon? I vin i jets dai nostis flums suts e secs buine part dal an, nol scor nencje un minim fîl di âghe... e la lûs no nus coste di mancul!
A dî il vêr i puartìn in jù encje las scovaças, ma mi pâr che chest “servizi” al è pajât plui che ben.
E tant par cambiâ sot elezions ai torne a sglonfâ la bufule da galarie di Mont di Crous; intant da agns las stradas, che da Tumieç a si pierdin tal Cjanâl di Dimpeç, ta chel di Guart, tal chel di Incjaroi e ta chel di S. Piêri, as spietin di jessi sistemadas decentementi.
Nus stan spoant pouc a la volte das nostas roubas plui bielas, di ducj i nostis valôrs plui fongui... cun cuatri braçs e un franc ai stan inmò une volte pescjant la noste dignitât.



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